چگونه در برخورد با مشکلات غیر منتظره، ذهنی قدرتمند داشته باشیم؟

شاید برای شما هم شرایطی خاص،‌ پرتنش و ظاهرا غیر قانون تحمل پیش آمده باشد که در آن موقعیت‌ها، کنترل همه چیز را از دست داده‌اید. چگونه می‌توان در چنین شرایطی کماکان با ذهنی قدرتمند، ‌اقتدار امور را در دست گرفت و میدان را خالی نگذاشت؟ گاهی اوقات به دلایل شرایط بیرونی، احساس‌های مختلفی از جمله وحشت، گیجی، سردرگمی، تنهایی، غم، ناراحتی و بسیاری از حالت‌ها و احساس‌های غیرقابل تحمل همچون سیلی تخریب کننده به سمت ما هجوم می‌آورند. اگر از قدرت لازم برای رویارویی با چنین سیل‌های سنگینی برخوردار نباشیم، ممکن است ضربه‌های جدی‌تری بخوریم.

اقتدار ذهنی یکی از موضوعات مهمی است که می‌تواند به ما کمک کند تا در چنین شرایطی بتوانیم با سختی‌ها مبارزه کنیم و پیروز میدان زندگی‌‌مان شویم.

در این مقاله چند راهکار ساده اما کاربردی که به اقتدار ذهنی در شرایط خاص کمک می‌کند‌،‌ اشاره شده است:

فکر و خیال کردن بیش از حد را کنار بگذارید

وقتی بیش از حد در مورد موضوعات مختلف فکر و خیال می‌کنیم، ‌استرس و تنش بیشتری را تجربه خواهیم کرد. اگر مشکلی دارید آن را به صورت عقلانی تجزیه و تحلیل کنید؛ اما فکر و خیال بیش از حد نه تنها کاری از پیش نمی‌برد، بلکه باعث هدر رفتن انرژی ذهنی شما می‌شود.

یکی از راهکارهایی که به شما کمک می‌کند تا بیش از حد فکر و خیال نکنید،‌ نوشتن افکار خودتان است. دغدغه‌ها را یادداشت کنید. سعی کنید دچار نشخوار ذهنی نشوید که نتیجه آن ابتلا به افسردگی خواهد بود. حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه هر فکر ناراحت کننده‌ای را یادداشت کنید و سپس خود را برای یک مبارزه تمام عیار با مشکلات آماده کنید.

می‌توانید در مورد مشکلات خودتان با دوستی قابل اعتماد هم مشورت کنید؛ اما حواستان باشد که این کار را برای گرفتن مشورت و حل مساله انجام بدهید. وقتی مشکلات را یادداشت می‌کنید از بار ذهنی شما کاسته می‌شود و قدمی در جهت حل آنها برمی‌دارید.

احساسات خود را نادیده نگیرید

گاهی اوقات وقتی مشکلی پیش می‌آید دیگران با جملات فانتزی مثبت سعی می‌کنند به فردی که دچار مشکل شده کمک کنند. حال آنکه وی در وضعیتی است که توان شنیدن چنین صحبت‌های زیبایی را ندارد. کلیشه‌هایی مثل «روی مثبت قضیه را ببین.»، «‌خوش بین باش.»، «ممکن بود بدتر از این پیش بیاید.» و جملاتی از این دست که اتفاقا تحت برخی شرایط می‌تواند کمک کننده باشد ولی همیشه اینطور نیست.

گاهی لازم است فرد با احساسات واقعی خود روبرو شود و بپذیرد که مشکلی رخ داده و باید با اقتدار از آن عبور کند. مثبت اندیشی خوب است ولی همیشه نمی‌تواند فرد را از چاله‌ای که درآن افتاده بیرون بکشد و باید اون با مشکل رو در رو مواجه شود. آن را بپذیرد و برای حل مشکل راهکاری پیدا کند.

در پس هر مشکلی چراهایی وجود دارد‌،‌ به آنها توجه کنید

وقتی مشکلی پیش می‌آید، معمولا به صورت پیش فرض در مورد چرایی وقوع آن اتفاق توضیح می‌دهیم. گاهی خوش بینانه و گاهی بدبینانه در مورد چرایی وقوع حادثه‌ها صحبت می‌کنیم. به سبک خودتان درمورد توضیح علت وقوع آن حادثه دقت کنید.

آیا اوضاع را تحت کنترل خود می‌بینید؟ آیا همه چیز از کنترل خارج شده است؟ با اعتماد به نفس موضوع را توضیح می‌دهید یا خود را فردی ضعیف می‌دانید که قادر به عبور از این مساله نیست؟

افرادی که عموما با سبک بدبینانه وقایع را توضیح می‌دهند،‌ اغلب اقتدار لازم را روی شرایط به وجود آمده ندارند و احساس ضعف می‌کنند که بهتر است با تقویت اعتماد به نفس سعی کنند بر این ضعف غلبه کنند.

امید داشته باشید

یکی از بزرگترین و مهم‌ترین پارامترهایی که به شما کمک می‌کند بتوانید تحت هر شرایطی دوام بیاورید و در میدان مبارزه زندگی کم نیاورید،‌ داشتن امید است.

گاهی اوقات احساسات منفی باعث می‌شود، نور امید در وجودمان کمرنگ شود؛‌اما آگاهی به این موضوع که امید اسلحه‌ای قدرتمند برای عبور موفق از مسایل و مشکلات زندگی است، باعث می‌شود انرژی از دست رفته به شما بازگردد.

احساسات منفی درمورد حادثه یا مساله رخ داده وجود دارند و نمی‌توان منکر آن شد؛ اما در پس همه اینها امید وجود دارد. امیدوارانه به سمت اهداف خود حرکت کنید.

برای آنکه بتوانید امیدوارانه حرکت کنید این سوالات را از خودتان بپرسید:

اول: از خودتان بپرسید برای چه چیزی تلاش می‌کنم؟ هدفم چیست؟

دوم: الان کجا هستم؟ امروز چه شکلی است؟ چه چیزی باعث شده به هدفم نرسم؟

سوم: برای برداشتن موانع چه کارهایی باید انجام بدهم؟ چه کسی می‌تواند به من کمک کند؟ چطور؟

اگر به این نتیجه رسیدید که نمی‌توانید به تنهایی از پس مسایل بربیایید حتما از کمک مشاور حرفه‌ای استفاده کنید تا اقتدار ذهنی از دست رفته مجددا بازگردد.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید