سه گام ضروری برای نه گفتن در محیط کار که باید یاد بگیرید

اگر تاکنون در شرایطی قرار گرفته‌اید که بر خلاف میل باطنی خود به کسی جواب مثبت داده باشید، احتمالا با خود فکر می‌کنید که چطور یاد بگیرم که «نه» بگویم بی آنکه آدم رک و بی‌ادبی جلوه کنیم. در این مقاله سعی شده در ۳ حرکت به شما آموزش نه گفتن داده شود.

بعضا برای هر کسی پیش می‌آید که به درخواستی پاسخ مثبت بدهد و از خیر توضیح دادن و نه گفتن بگذرد. اما تا کی باید با این شرایط پیش رفت؟ در هر صورت به نقطه‌ای خواهیم رسید که با خود می‌گوییم «باید کاری برای این ضعف انجام دهم». یکی از مکان‌هایی که اکثر افراد ترجیح می‌دهند تا با قبول درخواست، از زیر بار تبعات نه‌ گفتن شانه خالی کنند، محیط‌های کاری است. معمولا در دو شرایط فرد برخلاف میل باطنی خود درخواست‌های افراد را قبول می‌کند:

  • تحت فشار قرار گرفتن برای موافقت با عقیده‌ای (زیرا شخص نمی‌داند که در صورت پاسخ منفی دادن، چگونه با شرایط بعد از آن کنار بیاید)
  • ترس از رفتار دیگران در قبال «نه» شنیدن

نه گفتن

اما خصیصه‌ای که شما به آن نیاز دارید، شرایط ذهنی و مدیریت فشاری است که پس از نه گفتن برای شما ایجاد شده و فشاری مضاعف بر دوشتان می‌گذارد. اما اصل قضیه اینجاست: نه گفتن اصلا ربطی به پاسخ منفی دادن نیست. در اصل این یک مکانیزمی است تا شما به کمک آن بتوانید از حد و حدودی که برای خود مشخص کرده‌اید، محافظت کنید. به عبارت دیگر، نه گفتن برای محافظت از خطوط قرمز شماست. به صورت کلی، این حد و مرز و خطوط قرمزی که مشخص کرده‌اید، برای حفاظت از اولویت‌ها و سلامتی شما ضروری است.

بدون داشتن مرز‌های مشخص، تقریبا غیر ممکن است که با حداکثر توانتان فعالیت کرده یا حتی به دیگران خدمت کنید. شاید با قبول درخواست دیگران و «بله» گفتن، در کوتاه مدت به یک قهرمان تبدیل شوید، اما در آخر این خصیصه به شما آسیب می‌رساند و حتی توقع دیگران را از شما بالا می‌برد. با رعایت ۳ گام زیر، می‌توانید قدرت نه گفتن را فرا بگیرید:

گام اول: آماده کردن خود

نه گفتن

مانند هر کار دیگری، باید تغییرات را از درون خود آغاز کنید. برای همین منظور، ابتدا باید مرز‌های خود را مشخص کنید تا بتوانید با نه گفتن از آن‌ها دفاع کنید. پیشنهاد می‌کنیم چند ساعتی را با خود تنها باشید و به صورت شفاف، حریم‌ها و اولویت‌هایتان در محیط خانه و کار را مشخص کنید. به قوانینی فکر کنید که برای سلامتی شما اهمیت دارد. فراموش نکنید که هدف داشتن مرز‌های محکم، کمکی است تا بهترین نسخه خودتان را بازیابی کنید.

این تمرین باعث می‌شود زمانی که می خواهید «نه» بگویید، شفافیت و دلیل موجه و قانع‌کننده‌ای برای خود داشته باشید. زمانی که چنین دلیلی داشته باشید، نه گفتن ساده‌تر می‌شود. این کار باعث می شود تا شما اعتماد به نفس کافی برای انجام کار درست را داشته باشید.

گام دوم: خلاصه و شفاف باشید

نه گفتن

بهترین راه برای نه گفتن این است که خلاصه و ساده باشید. البته بسیاری از افراد شنیدن «نه» خشک و خالی را بی‌ادبی قلمداد می‌کنند، از همین رو لازم است تا در حد یکی دو جمله توضیح اضافه بدهید. البته در خاطر داشته باشید که هیچ دلیلی برای توجیه خود ندارید ولی می‌توانید توضیحی خلاصه برای دلیلتان بگویید. با این کار شما احترامتان به مخاطب را نشان می‌دهید

البته بعضی مواقع هم ممکن است تحت فشار قرار بگیرید، در این صورت می‌توانید برای خود کمی وقت بخرید. مثلا می‌توانید بگویید «بعدا پاسخ می‌دهم، در حال حاضر باید کمی فکر کنم». در این صورت می‌توانید کمی بعد‌تر پاسخ را بدهید و خیالتان راحت باشد که دیگر در معذوریت‌های لحظه‌ای قرار نمی‌گیرید. یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توایند شرایط را به نفع خود تغییر دهید، «پیشنهاد دادن» است. با این کار هم مخالفت خود را اعلام کرده‌اید و هم راه‌حل جایگزینی در اختیار مخاطبتان قرار داده‌اید. پس از اسلحه سری «پیشنهاد دادن» غافل نشوید.

گام سوم: بر عقیده خود پافشاری کنید

نه گفتن

بسیاری از افراد ممکن است پس از شنیدن پاسخ منفی از سوی شما، روی به اصرار بیاروند یا از باب احساسات وارد شوند تا شما را نرم کنند. در این صورت بسیار حیاتی است تا شما بر سر پاسخ خود بمانید. می‌توایند خلاصه پاسخ خود را بگویید یا کلا وارد بازی کثیف مخاطب نشوید و از پاسخ دادن سر باز بزنید. نیازی هم نیست احساس ناراحتی کنید، زیرا شما پاسختان را داده بودید و همچنین با این کار دارید به خود و مرزهایتان احترام می‌گذارید.

نه گفتن نباید عاملی استرس‌زا باشد؛ اتفاقا باید دقیقا برعکس این قضیه رخ دهد. با رعایت و دنبال کردن این ۳ گام، می‌توانید اعتماد به نفس کافی برای نه گفتن را بیاموزید و زندگی خود را بهتر کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید