در دیزی و بی‌حیایی گربه!! | نقد و بررسی بازی Metal Gear Survive

اگر بخواهید یک لیست از بزرگترین و عمیق‌ترین شاهکارهای تاریخ بازی‌های ویدیویی دست و پا کنید، چه بازی‌هایی را در آن قرار می‌دهید؟! بگذارید حدس بزنم! ویچر ۳، آخرین ما، آنچارتد ۲، آنچارتد ۴، هیلو یا GOW? شاید هم به GTA علاقه زیادی داشته باشید. اسکایریم؟ سری فورزا یا GT؟ بایوشاکِ کن لوین یا حتی هوی رینِ کیج! کدام نسخه از Call Of Duty را در لیست جای داده‌اید؟ Resident Evil 4? نه نه صبر کنید! فکر کنم یکی از خوب‌هایش را فراموش کردم! متال‌ گیر را فراموش کردم! متال گیری که نه بازی بود و نه یک عنوان سینمایی! متال گیر یک کتاب داغ و جنجالی است! متال گیر همان حرف‌هایی است که یک مغز کوچک با اهداف بزرگ می‌زند. متال گیر همان تفکر ریزبینانه و استثنایی است. همان مخفی‌کاری خاصی که هیچوقت مانندش را نمی‌بینیم. آیا شما هم می‌خواهید یا می‌توانید یا اصلا ممکن است که مثل من، فراموشش کنید؟! حتی برای یک لحظه! شما را نمی‌دانم اما متال گیر، برای من نه تنها فراموش نخواهد شد، بلکه حتی وقتی یک نوه گیمر خوب پیدا کردم، بدون شک برایش تعریف می‌کنم که روزی روزگاری…

روزی روزگاری… شاهکاری بود به‌نام Metal Gear Solid 3: Snake Eater که به تمام دنیا نشان داد که بازی‌های ویدئویی، تنها در کشتن باس فایت‌ها و کدهای تقلب خلاصه نمی‌شوند و هنوز هم به ما می‌گوید که در وصف بازی‌های آبکی این روزها، کلمه‌ای بهتر از “مسخره” نمی‌توان گفت!

معمولاً، کمپانی‌ها و استودیوهای بزرگ را با نام بازی‌های بزرگ و خاطره‌‌انگیزشان به یاد می‌آوریم، مثلاً وقتی می‌گوییم سونی یا ناتی داگ، به یکباره، یاد عناوینی مانند آخرین ما و آنچارتد می‌افتیم. وقتی می‌گوییم، راکستار، ناگهان مجموعه‌ای همانند GTA و شاهکاری مانند RDR را در ذهنمان مرور می‌کنیم. سانتا مونیکا را همیشه کنار GOW خواهیم دید و البته کونامی را با متال گیر… البته نه اشتباه نکنید! نه با Metal Gear Solid 3! بلکه با… .

بچرخ تا بچرخیم!!

تقریباً دو سال از حادثه دردناک (!) جدایی هیدئو کوجیما، خالق سری متال گیر و هزار البته، Metal Gear Solid 3: Snake Eater می‌گذرد. اتفاقی که چه برای کوجیما، و چه برای دوست‌داران او اصلاً مطلوب نبود و در نهایت با کشمکش‌ها و درگیری‌های جذاب و خاص کویجمایی (!) به پایان رسید. پس از اینکه این جدایی به صورت رسمی اعلام گردید، کوجیما مستقیماً به مورد خاصی اشاره نکرد؛ اما به سادگی می‌توانستیم از جملاتش، به سرنخ‌هایی از این جریان دست پیدا کرده باشیم:

اگر فقط به دنبال سود باشید، زمانه شما را رها خواهد کرد!

داستان هر چه که باشد، هنوز هم با وجود گذشت دو سال، اخبار خاصی از این جدال منتشر نشده است؛ یا حداقل طرفین قضیه خواهان این امر نیستند. شایعات و گمانه‌زنی‌های زیادی نیز در طول این مدت شکل گرفتند و گفته شدند؛ به طور مثال، مشکل حقوق و دستمزد کوجیما در برهه‌ای از زمان مطرح شد. همکاران او از این می‌گفتند که کوجیما به هیچ وجه نمی‌توانست با سیاست‌های مالی کونامی کنار بیاید و نمی‌توانست آن بازی دلخواه را عرضه کند. در ادامه، گفته می‌شد که خالق سری متال گیر، هیچ پولی با توجه به سود خالص بازی دریافت نمی‌کرد و تنها با توجه به موفقیت و یا عدم موفقیت آن، حقوق ثابت می‌گرفت.  از طرفی، لغو Silent Hills نیز بهانه خوبی برای کوجیما شمرده می‌شد تا از زیر سایه کونامی برای همیشه بیرون بیاید. خروج کوجیما شاید، برای خودِ او، اتفاقی آنچنان دردناک نیز نباشد، چرا که به ظاهر، کار با متال گیر دیگر تمام شده بود و ادامه دادن یک فرانچایز به این صورت، تنها با خلق یک اثر فوق العاده و تکرار ناشدنی ممکن بود، که البته با ماندن او در کمپانی کونامی، بسیار دور از دسترس به‌نظر می‌رسید؛ پس، جدا شدن هیدئو، می‌تواند تماماً به نفعش تمام شود. حالا او در حال کار بر روی عنوان جدید خود، یعنی Death Stranding است و آنطور که از مصاحباتش پیداست، با گفته‌های بالا مشکلی ندارد. حالا، او دیگر نیازی به انجام کارهای خسته کننده و البته سر و کله زدن با مانع بزرگی به نام کونامی، برای ساخت عنوانی که همیشه دوست داشته را ندارد و با توجه به سابقه همکاری قبلی با سونی، پیوستن به خالقین کنسول بد بدن پلی‌استیشن حدس زدنی بود!

حالا که من بی‌طرف هستم، می‌توانم کارهایی را که قصد انجامشان را دارم، با سرعت بیشتری انجام دهم. دیگر لازم نیست که وقتم را جهت ارایه‌های غیر ضروری هدر دهم. همچنین می‌توانم ریسک بیشتری را جهت توسعه پروژه تحمل کنم.

هر اندازه که کوجیما در این طرف به خواسته‌هایش نزدیک‍‌تر می‌شد، کونامی تنهاتر و ضعیف‌تر از همیشه بنظر می‌رسید. تا چند سال پیش، حداقل کونامی برگ برنده‌ای به‌نام کوجیما در اختیار داشت. برگ برنده بزرگی که در این چند دهه اخیر، نقش بزرگی در ساخت روزهای خوب برای این کمپانی داشت. در نهایت، زمانی که همگی خیالمان از این قضایا راحت بود، کونامی با خیالی ناراحت دست به کاری بی‌سابقه و غیر منتظره زد؛ معرفی Metal Gear Survive!

این عکس، بله بله همین عکس! دنیای بازی‌های ویدئویی را به دو نصف تقسیم کرد!!!

همانطور که در پیش نمایش Metal Gear Survive به بررسی فلسفه ساخت یک بازی جدید با نام متال گیر پرداختیم، شاید بزرگترین مشکل این بازی را خیلی‌ها نامی بدانند که پشت کلمه Survive سینه سپر کرده برای تمامی سخنان منتقدان و طرفدارانش! اما اگر فکر می‌کنید که نمره‌ای که در پایین صفحه قرار دارد، تماماً بر این اساس چیده شده، سخت در اشتباهید، Metal Gear Survive را باید به سبک خودش بررسی کرد! در ادامه با گیمفا و حسین غزالی همراه باشید تا به بررسی دقیق تک تک ابعاد یک بازی پر سر و صدا و البته جاه طلب بپردازیم!

Metal Gear Survive

بقا و بقا و بقا! کلمه اصلی بازی است. چیزی که باعث می‌شود بتوانید بازی را ادامه بدهید. در هر لحظه از بازی، شما نمی‌توانید و نباید به چیز دیگری فکر کنید. قبل از شروع بازی، به بقا فکر کنید! بعد از شروع بازی، به بقا فکر کنید! در حین بازی به بقا فکر کنید! پس از اتمام بازی، به بقا فکر کنید! در حال حرکت به بقا فکر کنید! بازی حداقل در این زمینه، به شما می‌گوید که وقتی برای تلف کردن وجود ندارد! تشنگی، گرسنگی، خستگی و… . همه این موارد در Metal Gear Survive نقش خودشان را بازی می‌کنند. اضافه بر اینها، پیدا کردن و ذخیره منابع و ساخت پایگاه‌ها، هربار بازی را جدی‌تر از قبل نشان می‌دهند. Metal Gear Survive  توسط کونامی توسعه یافته و برای سه پلتفرم PlayStation 4، Xbox One  و PC منتشر شده است. موتور استفاده شده در بازی، مثل همیشه فاکس نام دارد. موتوری که به کمک آن، شاهد همان صحنه‌ها و گرافیک زیبای نسخه‌های قبلی بودیم. معمولاً بازی‌های ساخته شده توسط فاکس، از قدرت گرافیکی بسیار خوبی بهره می‌برند و خب طبیعتاً شاهد صحنه‌های زیبا و محیطی زنده با رنگ‌بندی عالی هستیم؛ اما ماجرا در MGS  کاملاً متفاوت است! محیط بازی رنگ‌بندی شدیداً ناامید کننده‌ای دارد و ابداً در طول تجربه از آن لذت نبردم؛ رنگ‌های مرده، هرچند می‌توانند برای به تصویر کشیدن جهان آلوده بازی بسیار کارآمد بنظر برسند، اما به هیچ وجه نمی‌توانند شما را قانع کنند و یاد آور محیط‌های تکان دهنده آخرین ما باشند. این رنگ بندی اشتباه، در نهایت منجر به خستگی و زدگی شدید شما از محیط و نقشه‌ها خواهد شد.MGS  را می‌توانید به دو صورت تک نفره و Co-op  به اتمام برسانید. اما اگر نظر من را بخواهید، فکر تک نفره تمام کردن بازی را از سرتان بیرون بکشید چراکه در این صورت،  علاوه بر خسته شدن، همان لذت خاصی که در گیم‌پلی بازی وجود دارد نیز تقریباً از بین می‌رود و بدتر از آن هم مجبور می‌شوید تا در کنار هوش مصنوعی بازی را به اتمام برسانید! یادمان باشد که این بازی، با تمرکز بر همکاری‌های چند نفره ساخته شده و قطعاً از ترکاندن سر زامبی‌ها و بیماران شوربخت به همراه دوستانتان لذت خواهید برد. و یادمان باشد که یک داستان خوب، روایتی تأثیر گذار و عمیق، در کنار آن شخصیت‌پردازی زیبا و به یاد ماندنی نیاز دارد که MGS هیچکدام را در خود نمی‌بیند. سرورهای بازی البته اگر کسی را به همراه خود نداشته باشید، کمی در یافتن بازیکن لنگ می‌زند. معمولاً یافتن بازیکن کمتر از ۳ دقیقا طول می‌کشد. (توجه داشته باشید که این ۳ دقیقه تنها برای یافتن ۳ نفر صرف می‌شود!)

یافتن، جمع‌آوری و استفاده مناسب از منابع، نقش‌های اصلی موفقیت شما خواهند بود.

داستان بازی، به طور ساده پس از وقایع Metal Gear Solid V: Ground Zeroes روایت می‌شود. پایگاه مادر به طور کامل در حال نابود شدن است و بیگ باس به همراه کازوهیرا، که افراد خوش‌شانس این ماجرا هستند، فرار می‌کنند! بر اثر فعل و انفعالات اتمی و البته انفجار وحشتناکی که در آن منطقه رخ داده است، حالا یک سیاه‌چاله به‌وجود می‌آید و همه چیز را در بر می‌گیرد. حالا تمامی سربازان به بیمارانی زامبی مانند و عجیب تبدیل شده‌اند و شما و همراهانتان وظیفه دارید هرطور که شده از این مهلکه فرار کنید و حالا یه کوچولو هم سر راهتان به پاکسازی منطقه بپردازید (!) از همان ابتدا امکانات چندان زیادی در اختیار ندارید و تازه ماجرا زمانی جالب می‌شود که گرسنگی، تشنگی و خستگی به جانتان می‌افتند. اینجاست که منابع مهم می‌شوند و نقش خودشان را ایفا می‌کنند. پس از این داستان‌ها، شخصیتی که ساختید به همراه دوستانتان، بایستی به ساخت پایگاه و موارد لازم با استفاده از منابع بپردازند. بخش زیادی از زمانی که در بازی هستید صرف جستجو برای این موارد می‌شود و خب اندکی ممکن است برای طرفداران «بزن و برو جلو» خسته کننده و نامطلوب باشد، اما هر چه که هست، این المان‌ها در بازی وجود دارند و اتفاقاً لذت خاصی به بازی می‌بخشند و باعث می‌شوند تا به چشم یک بازی «جدی» به آن بنگریم. علاوه بر  منابع، خستگی و گرسنگی را نیز به دردسرهایتان اضافه کنید تا دقیقاً بدانید دنیای بازی چه آشی برایتان پخته است! اما نگران نباشید! در بدترین حالت باید بیفتید به دنبال حیوانات و شکارچی درونتان را آزاد کنید! و البته این که حواستان باشد که هر شخصیت، دقیقاً مثل واقعیت، دارای استقامت است و اگر بیش از حد بدوید، خسته خواهید شد.

نوار اطلاعات و نحوه نشانه‌گیری شخصیت‌های بازی، شدیداً یادآور Division است!!!

از دیگر مشکلاتی که در طول تجربه Metal Gear Survive ناگهان ظاهر می‌شوند، هوش مصنوعی دشمنان است!  مشکلات هوش مصنوعی اگر چه با حمله دسته‌جمعی دشمنانتان، آنچنان به چشم نمی‌آید، اما در نهایت و با دقت بیشتر، متوجه می‌شویم که آنها اصلا باهوش نیستند و هوش مصنوعی می‌توانست ده‌ها برابر بهتر از این باشد. به جز مبارزه نزدیک و یا تیراندازی، امکان استفاده از عنصر مخفی‌کاری نیز در جریان مبارزات وجود دارد. البته اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، باید بگویم که مخفی‌کاری رسماً فقط برای «وجود داشتن» وجود دارد!!! (با عرض سلام و ادب خدمت آقای خیابانی عزیز!) چرا که در بیشتر مواقع، دوستانِ زامبی به صورت دسته‌جمعی حرکت می‌کنند. با نگاهی به منوی بازی، می‌توان به طور کامل حدس زد که تا چه اندازه پیشروی به منو و فعالیت‌هایی که قرار است در آن انجام بشود بستگی دارد. با توجه به این مورد، شما اغلب مواقع باید منوی بازی را باز کنید و حسابی به دنبال قراردادهای مفید بگردید! تازه جدای از این دردسر، شلوغی منو را نیز اضافه کنید که جمع دوستان جمع بشود!

مبارزات بازی، مخصوصاً در کنار دوستان، لذت بخش و زیباست. سیستم تیراندازی بازی نیز در سطح خوبی قرار داد و اگرچه نوآوری خاصی در آن نمی‌بینیم، اما کاملاً به بازی می‌آید و مناسب است. در کنار اینها، شاهد وجود سلاح‌های سردی همانند تیر کمان هستیم که لذت ترکاندن سر دشمنانتان را صد برابر می‌کند!

مراحل بازی البته جدای از مراحل اصلی که معمولاً در پاکسازی مناطق و فعال سازی یا غیرفعال کردن دستگاه و بدست آوردن آیتم‌ها خلاصه شده، Side Quest‌های مختلف نیز وجود دارد که باعث تقویت مهارت‌ها و به‌دست آوردن آیتم‌های بیشتر می‌شود. اما با تمام این موارد، شاهد نوآوری خاصی در مراحل نیستیم و هر طور که حساب کنیم، تمامی حالات بازی بسیار شبیه یکدیگر هستند. و تنها راه فرار از این مراحل خسته کننده گذراندن تمام لحظاتتان به همراه دوستانتان است! حتی زامبی‌ها (یا بیماران) بازی نیز شبیه به کلیکرها در آخرین ما طراحی شده‌اند و اتفاقاً دقیقاً همانند کلیکرها، نابینا هستند و تنها بر اثر وجود صدا تحریک می‌شوند! سیستم کرفتینگ نیز در بازی وجود دارد و اتفاقاً جذاب و زیبا طراحی شده است. موردی که برای هر بازی بقا، دیگر کاملاً ضروری بنظر می‌رسد. در جریان بازی، تقریباً هر چیزی که بخواهید را می‌توانید بسازید! تیر تفنگ، نارنجک‌ها، اسلحه و… . بازی از همان اول همه چیز را به شما دو دستی تقدیم نمی‌کند و رفته رفته باید سلاح‌های جدیدتر به‌دست بیاورید. البته در کنار تمامی این موارد، شاهد وجود سلاح‌های سردی مانند تیر کمان هستیم که لذت بازی را دوچندان می‌کند. خوشبختانه، مورد لذت بخش دیگر در Metal Gear Survive، دفاع کردن است! شما می‌توانید از انواع حصار و پایگاه برای جلوگیری از ورود مهمان ناخوانده جلوگیری کنید و حتی تله‌های متنوعی وجود دارند تا آن‌ها را به دام بیندازید و البته قلع و قمع کنید. بگذارید برای پایان صحبت‌هایم به موردی اشاره کنم که شاید، شنیدن آن سخت باشد و حتی فکر کردن به آن نیز احمقانه! برای ساخت شخصیت دوم در بازی باید رسماً ۱۰ دلار پرداخت کنید! بله! درست شنیده‌اید! ۱۰ دلار! بحث وحشتناکی که علی‌الخصوص این روزها در محافل بازی‌های ویدئویی مطرح است، ماجرای معروف EA و پرداخت‌های درون برنامه‌ای ناعادلانه، باید درسی می‌شدند برای کونامی، شرکتی که نه تنها از بازی با نام متال گیر ناراضی نیست، بلکه اینچنین کار احمقانه‌ای را نیز انجام می‌دهد! این پایان ماجرا نیست و حتی شاهد آیتم‌های بیشتری با قیمت‌های عجیب و غریب هستیم! نمی‌دانم که واقعاً چه در سر  دوستان در کونامی می‌گذرد اما هر چه که هست، اکنون EA باید خیالش راحت باشد! چرا که فهمیده بدتر از او هم وجود دارد!

قرار است مدت زمان زیادی با این مکان سر و کله بزنید!

 نگاه گیمفا

حرکتی که کونامی در ساخت Metal Gear Survive از خود نشان داد، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، یک انتقام یا یک برنامه برای سود بیشتر! هر چه که هست، دیگر خبری از داستان‌های عمیق با درونمایه سیاسی و جاسوسی در کار نخواهد بود و اینبار باید با ابلهانی بی‌ریخت سر و کله بزنیم! Metal Gear Survive، عنوانی نیست که بتواند دل طرفداران همیشگی متال گیر را به‌دست بیارد. همان متال گیری که به همه نشان داده بود، بازی‌ها می‌توانند هزاران فیلم سینمایی را با یک حرکت در جیبشان بگذراند. واضح است که اینچنین عنوانی، شانس کمی برای زنده ماندن در دل عاشقان کوجیما خواهد داشت. تجربه یک شوتر سوم‌شخص آنلاین در کنار دوستان، تلاش برای زنده ماندن و ترکاندن کله زامبی‌ها با شاتگان، تجربه لذت بخشی است که متاسفانه زیر سایه نام کوجیما، و البته بدتر و بدتر از آن، مشکلات خودِ بازی به شدت گم شده! رنگ‌بندی خسته کننده و مُرده، پرداخت‌های درون برنامه‌ای که به معنای واقعی کلمه بی‌شرمانه هستند، مراحل یکنواخت، هوش مصنوعی بد دشمنان و البته بازهم Metal Gear بودن، از مشکلات نه چندان کم بازی است. اگر چه هنوز هم می‌توان از بازی لذت برد، اما Metal Gear Survive، از آن دست بازی‌هایی است که باید منتظر تخفیف خوردنشان باشید!

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید