بالگرد چند منظوره BK117

امروزه از آمبولانس هوایی برای انتقال مجروح، انتقال تجهیزات و نیرو بر بالین بیماران و مجروحان، ارزیابی حوادث از آسمان، انتقال اعضا پیوندی و تحویل داروهای اورژانسی درحوادث مختلف زمینی و  دریایی استفاده فراوانی می گردد و کشورهای مختلف به فراخور وضعیت جغرافیایی خود سعی نموده اند از سرویس های هوایی بیشترین بهره را ببرند. بالگرد بعنوان وسیله پرنده ای که در باند های بسیار کوچک فرود می آید و توانایی اعزام به مناطق صعب العبور را دارد مورد توجه سیستم اورژانس در سراسر جهان قرار گرفته است .

درکشورما از هواپیما و بالگرد درانتقال مجروحان درسطح وسیع درجنگ هشت ساله ایران و عراق استفاده شد، اما استفاده ازاین خدمات دربخش غیرنظامی از سال ۱۳۷۹ با ایجاد یک پایگاه آمبولانس هوایی با همکاری شرکت پشتیبانی و نوسازی هلی کوپترهای ایران (پنها )با اورژانس تهران آغاز گردید.

استاندارد هلی کوپتر بر اساس استاندارد شماره ۱۴۳۴۹ شورای عالی استاندارد می باشد ، آمبولانس هوایی چابک و قابلیت آن را باید داشته باشد تا ظرف حداکثر ۳ دقیقه از زمان اعلام ماموریت به سوی محل عملیات پرواز نماید. قابل ذکر است استفاده از دفیبریلاتور، پالس اکسی متر، ونتیلاتور و دستگاه فشارسنج دیجیتال در بالگرد اجباری است.کلیه دستگاهها باید واجد تست ویبریشن بوده تا با توجه به لرزش بالگرد درحین پرواز دچار اختلال عملکرد نگردند .

با ورود۶ فروند بالگرد BK117 که مدتی پیش توسط شرکت آوا سلامت انجام گرفت . بر آن شدم تا جهت معرفی این بالگرد چابک وزیبا برای علاقمندان هوایی مقاله ایی رادراین رابطه به نگارش در آورم.

MBB / Kawasaki BK 117C1 در خدمت شرکت آوا سلامت ایران

 

پیشینه

کمپانی MBB با تولید بالگرد B0105  در سال ۱۹۷۰ و طراحی و ساخت روتر های جدید گام بزرگی در تولید و شهرت بین الملی خود برداشت.  یک روتور اصلی بنیادی که از فایبر گلاس ساخته شده و توسط مهندس آلمانی لویدویگ بولکوو، توسعه داده شده بود.استقبال مشتریان در سراسر اروپا و آمریکا ازاین محصول باعث گردید تا مدیران ایده یک محصول جدید و البته با طراحی جدید و تکنولوژی پیشرفته را در سر بپرورانند.

MBB همراه با یکی از سهامداران اصلی خود، بوئینگ ورتول، شروع به مطالعه گزینه هایی برای تولید یک محصول مشترک نمود. با این حال، بوئینگ به زودی از این سرمایه گذاری خارج شد و منجر به جستجو MBB برای یک شریک دیگرگردید واین راه حل در قالب شرکت ژاپنی Kawasaki  یافت شد.

در ۲۵ فوریه ۱۹۷۷، این دوشرکت توافقنامه مشارکتی را امضا کردند تا تلاش مستقل خود را برای طراحی یک هلی کوپتر عمومی به نفع سرمایه گذاری مشترک وبرای توسعه بالگرد های جدید بکارگیرند. تا آوریل ۱۹۷۸، مطالعات تعریف پروژه تکمیل شده بود، که امکان سرمایه گذاری مشترک را برای ادامه مرحله طراحی جزئیات فراهم می ساخت.

در حالی که هزینه های برنامه به طور مساوی به اشتراک گذاشته شد، کارگاههای کاری به قسمتهای  خاصی از طراحی تقسیم گردید. ام بی بی  تخصص خود را در توسعه با سیستم روتورهای سخت مورد استفاده در Bo105   قبول کرد تا اکثر سیستم های دینامیکی و کنترل پرواز را توسعه دهد، در حالی که کاوازاکی روی سیستم پروازی، عناصر ساختاری و دیگر اجزا تمرکز داشت.  در این میان تولید کننده خودرو آلمانی BMW به عنوان یک مشاور به مانند طراحی یک خودروبرای این بالگرد عمل کرد.

در تاریخ ۱۳ ژوئن ۱۹۷۹، اولین نمونه  پرواز خود را در بایرن آلمان انجام داد. بعد از آن، نمونه اولیه کاوازاکی در ژاپن در ۱۰ اوت ۱۹۷۹ پرواز نمود.در طول سال ۱۹۸۳، نسخه تولید اولیه، به عنوان BK 117A-1 تحویل داده شد .

انواع بهبود یافته به سرعت توسعه یافت. که دارای وزن افزایش یافته و یک روتور دم بزرگ تایید شده بود و دو سال بعد، با موتورهای پیشرفته مجهز به بهبود عملکرد پروازی گرم / بالا و افزایش حداکثر وزن، همراه با فناوری پیشرفته اصلی انتقال روتور و دنده روتور دم، و همچنین یک مخزن سوخت بزرگ ظرفیت، معرفی شد.

در سال ۱۹۹۰، گروه MBB یک نسخه اختصاصی از BK 117 را ارایه نمود.این سیستم با یک سامانه کنترل پرواز خودکار دیجیتال SPZ-7000 Honeywell و شامل یک سیستم سنجش پرواز الکترونیک Bendix / King (EFIS) بود.

BK117یک هلیکوپتر حمل و نقل متوسط دو موتوره است . هر موتور با قدرت ۵۹۳ اسب بخارو وزن خالی ۱۷۳۰ کیلوگرم و حداکثر وزن برخاست ۳۳۵۰ کیلوگرم، در حالی که ۶۹۷ لیتر سوخت داخلی با خود حمل می کند که با محدوده ۵۴۱ کیلومترپرواز، می تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای کاربران باشد.این بالگرد چندین ویژگی را دارااست که خود را قادر به انجام بسیاری از نقش های مختلف می کند، با توجه به کارایی دوگانه موتور، درب های عقب بزرگ و کابین نسبتا بزرگ، B117  برای خدمات مسافرتی و حمل و نقل VIPمحبوب است، کابین را می توان با تنظیمات مختلف صندلی، بین هفت تا ده مسافر تنظیم نمود .

داخل نسخه امبولانس
در عقب

همچنین برای طیف گسترده ای از عملیات مانند جرثقیل و آمبولانس، گشت پلیس وحمل ونقل استفاده می شود . یک روتور ۴ پره در ارتفاع بالا و یک پروانه دم ۲پره در انتهای دم قرار گرفته است و در میان  دو سکان ثابت جانبی که علاوه بر پایداری در پرواز به مانند یک وسیله ایمنی برای پرسنل نیز عمل می کند  به عنوان یک پلت فرم آمبولانس هوایی و خدمات اورژانس پزشکی  و جستجو و نجات بسیاراستثنایی است.

به منظور آزاد کردن فضای داخلی، موتورها و سیستم انتقال نیرودر بالای کابین اصلی قرار دارد. کابین می تواند با آرایش های مختلف تجهیزات جهت رسیدن به هدف خود و یا برای ترکیب سطوح راحتی بیشترتغییر یابد. این بالگرد دارای سروصدای وارتعاشات کمتری در مقایسه با هم کلاس های خود می باشد.

نسخه های اولیه BK 117 توسط یک جفت موتور Lycoming LTS101 با موتور توربو شفت ساخته شده است که توانایی تولید ۵۵۰ اسب بخار را دارد. در حالی که هر موتور دارای توان کافی برای حفظ پرواز و حتی برخاستن در صورت عدم استفاده از یک موتورمی باشد. این موتور دارای توانایی های autorotation مطلوب است. به منظور افزایش طول عمر عملیاتی و افزایش قابلیت اطمینان آنها، MBB  موتورها را بگونه ای تنظیم می کند تا با سرعت کمتر از استاندارد در هر دقیقه (RPM) عمل کند.

موتورها با استفاده از یک سیستم کنترل تخصصی نظارت می شوند که به طور مساوی و یکنواخت RPM و گشتاور را بین هر دو موتور تنظیم می کند. حتی در هنگام استفاده از مانورهای شدید به خوبی عمل می نماید.

مدیریت قدرت از طریق افزودن سیستم خود کار موتور، بارکاری خلبان را به میزان قابل توجهی کاهش داده است، به این طریق خلبانان می توانند به سادگی مانیتورهای گشتاور و دمای موتور را کنترل کنند. این بالگرد می تواند به طور مناسب برای پرواز تحت قوانین پرواز هواپیما (IFR) و همچنین برای عملیات تک خلبان مجهزباشد. کنترل های BK 117 نیاز به مقیاس نیروی نسبتا ثابت برای انجام تغییرات قابل توجه داشتند، آنها به طور واضح و بدون دردسر بودند یک سیستم تقویت ثبات سه محور اختیاری Sperry نیز برای بهبود سهولت پرواز در نظر گرفته شد.

BK 117 A-3M

در یک مرحله، توجه زیادی به مفهوم یک نوع نظامی اختصاص داده شد. در طی نمایش هوایی پاریس ۱۹۸۵، مفهوم مشتق شده ای از هلیکوپتر حمله مسلحانه، به نام BK 117A-3M، در دید همگان قرارگرفت . نسخه ارتش در سال ۱۹۸۶ معرفی  شد و دارای اسکیت های بلندتر است و می تواند ۱۱ نیرو را حمل کند. یک توپ ۱۲.۷میلیمتر  برونینگ می تواند تحت یک بدنه و توسط یک کیت چشم انداز نصب شود. همچنین دارای دو جایگاه بیرونی بود که می توانست تا هشت موشک ضد موشک HOT II یا TOW یا انواع موشک های هوا به هوا را نگاه دارد.  یک فروند BK117 توسط فرماندهی نیروی هوایی کانادا برای یک برنامه آزمایشی اجاره شد و به عنوان CH-143تعیین شد. هنگامی که این برنامه تمام شد، بالگرد به MBB Canada بازگشت . این مدل در حد یک نمونه باقی ماند.نمونه BK117 A3M که هرگز به تولید نرسید

BK 117 A-3M

در سالهای بعد بنا به پیشنهادات مشتریان برروی تعدادی از مدل ها ارتقا هایی انجام گردید مانند مدل بهبود یافته BK117 B-2  با حداکثر وزن ناخالص تا ۳۳۵۰ کیلوگرم که افزایش یافته است. موتورهایLycoming LTS101-750B1 به عنوان استاندارد، تیغه های جدید روتور دم،عملکرد پروازدر شرایط “داغ و بلند”را بهبود داده ومحدودیت  فرود به ۱۵،۰۰۰ فوت و عملکرد پرواز برای  HIGE / HOGE سقف خدمات تک موتور بهبود یافته است.اولین نمونه تولیدی با مدل BK117 A-1  در سال ۱۹۷۹ آغازگشت و با مجموع تولید ۴۴۳ فروند و با مدل  BK117C1 در سال ۲۰۰۴ پایان یافت و هنوز هم در بسیاری از کشورها در حال خدمت می باشد .

ویژگی های عمومی

خدمه: ۱ یا ۲
ظرفیت: تا ۱۰ مسافر

طول: ۹.۹۱ متر (۳۲ فوت ۶ اینچ) (طول بدنه)

ارتفاع: ۳.۸۵ متر (۱۲ فوت ۸ اینچ)

وزن خالی: ۱،۷۲۷ کیلوگرم (۳۸۰۷ پوند)

حداکثر وزن: ۳۳۵۰ کیلوگرم (۷۳۸۵ پوند)

ظرفیت سوخت: ۶۹۷ لیتر  سوخت داخلی

موتور: LYCOMING LTS 101-7508-1 TURBOSHAFT 2عدد، هرکدام ۵۹۳ اسب بخار

قطر اصلی روتور: ۱۱.۰۰ متر (۳۶ فوت ۱ اینچ)

حداکثر سرعت: ۲۷۸ کیلومتر در ساعت (۱۷۳ مایل در ساعت) در سطح دریا

محدوده: ۵۴۱ کیلومتر (۳۳۶ مایل)

سقف سرویس: ۴،۵۷۵ متر (۱۵۰۱۰ فوت) (حداکثر ارتفاع گواهی)

سقف پرواز ایستا: ۳،۵۶۵ متر (۱۱،۷۰۰ فوت) (در اثر زمین)
سرعت صعود: ۱۱.۰۰ متر بر ثانیه (۲،۱۶۵ فوت / دقیقه)

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید